Biuro: 14 670 32 06
Urszula: 509 321 252
Łukasz: 692 996 349
Zenon: 600 776 262
OSKSALEM@WP.PL
ul. Fredry 27/32
(blisko Starostwa Powiatowego)
Dębica

Godziny otwarcia:
Poniedziałek, Środa, Piątek: od 9 do 16
ul. Artura Grottgera 1
(w budynku dworca PKS)
Rzeszów

Godziny otwarcia:
Poniedziałek, Środa, Piątek: od 10 do 16
95105018361000009090498164
KATEGORIA B-NIEPEŁNOSPRAWNI

Kategoria B

Prawo Jazdy dla Osób Niepełnosprawnych

 

A więc w skrócie uzyskanie uprawnień tych samych co na zwykłą kategorię B ale szkolenie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych:

 a) możliwość poruszania się pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) możliwość poruszania się zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa wyżej oraz z przyczepy lekkiej,

c) możliwość poruszania się zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg.

d) możliwość poruszania się pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

e) dodatkowo kategoria B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.

 

Od lat wraz z naszymi kursantami udowadniamy że niepełnosprawni kierowcy są w pełni sprawni na drodze.

Naszymi kursantami są osoby z niedowładem kończyn górnych jak i dolnych, niepełnosprawni ruchowo jak i osoby niesłyszące lub niedosłyszące. W trakcie szkolenia współpracujemy z wieloma instytucjami i funcacjami korzystając z różnych programów dofinansowania.

 

 Najważniesze informacje o kursie:

 • Kurs rozpocząć można trzy miesiące przed ukończeniem 18-ego roku życia a do samego egzaminu podejść miesiąc przed osiemnastymi urodzinami.

• OSK Salem dysponuje dwoma przystosowanymi dla potrzeb kursantów samochodami zarówno z manualną skrzynią biegów jak i automatyczną.

• Cena kursu podstawowego zawiera 30 godzin zajęć teoretycznych i 30 godzin jazdy praktycznej oraz bezpłatne egzaminy wewnętrzne.

• Na kursie istnieje możliwość skorzystania z indywidualnego toku nauczania dostosowanego do bezpośrednich potrzeb i wymagań kursanta- oznacza to że kursant samemu decyduje jaki materiał i jak często go powtarzać.

Zajęcia teoretyczne odbywają się w formie wykładów z równoczesnym wykorzystaniem nowoczesnych technik nauczania - e-learning.

Istnieje również możliwość odbycia części teoretycznej eksternistycznie (pytaj o szczegóły w biurach OSK).

• Jazdy praktyczne odbywają się na placu ośrodka oraz po mieście trasami egzaminacyjnym pod okiem cierpliwej i wykwalfikowanej kadry instruktorów. 

• W biurze ośrodka po cenach hurtowych znajdują się również do nabycia materiały dydaktyczne.

• OSK Salem na życzenie kursanta wypożycza samochód szkoleniowy na czas egzaminu państwowego dzięki czemu zdajcie na tych samych samochodach na których się uczycie.

 

!!! To nas wyróżnia od konkurencji !!!

 

  1. Wysoka zdawalność niezmiennie od lat a szkolimy od 1986r!
  2. Przyjmujemy na kurs osoby z Rzeszowa, Dębicy, Tarnowa, Mielca, Jasła, Krosna i okolic.
  3. Tylko my dysponujemy dwoma przystosowanymi samochodami pod względem osób niepełnosprawnych (Toyota Yaris oraz Mercedes A140). U nas możecie wybierać czy chcecie uczyć się i jeździć na samochodzie z manualną skrzynią biegów czy automatyczną!
  4. Wysoki profesjonalizm i indywidualne podejście do każdego z kursantów dzięki czemu nie zaginiesz w tłumie!
  5. Jazda po placu manewrowym WORD!
  6. Przychodząc do nas na kurs otrzymujecie zniżkę na badania lekarskie! (aż do 100 zł.)
  7. Eko-driving - dzięki długoletniemu doświadczeniu ów zagadnienie nie jest nam obce.
  8. Egzamin państwowy zdajesz na samochodach szkoleniowych - Uczysz się i zdajesz na tym samym samochodzie na którym będziesz miał egzamin państwowy!! - mniej stresu oznacza lepszy wynik egzaminu.
  9. Płatność za kurs w ratach (nie oprocentowanych) - pierwsza rata 100 zł. - nie musisz wpłacać całości przy zapisie aby przystąpić do kursu.

 

Dla wielu z naszych kursantów egzamin to tylko raz.

Pamiętaj o tym szukając szkoły jazdy. Kieruj się długoletnim doświadczeniem i profesjonalizmem, a nie tylko niską ceną. Zdecydowanie taniej cię to wyjdzie.   

 

Jak zapisać się na kurs?

Zapisu można dokonać po wypełnieniu krótkiego formularza na naszej stronie, telefonicznie lub bezpośrednio w biurze osk. Aby zapisać się na kurs należy podać swój nr PKK oraz PESEL.

 

Co to jest PKK?

PKK czyli Profil Kandydata Kierowcy. Aby go wyrobić należy zgłosić się do właściwego ze względu na miejsce zameldowania Wydziału Komunikacji z następującymi dokumentami.

  • Ważne orzeczenie lekarskie.
  • Jedno zdjęcie takie jak do dowodu (3,5x4,5cm)
  • Jeśli jesteś niepełnoletni należy dostarczyć oświadczenie podpisane przez rodzica lub opiekuna stwierdzające zgodę na przystąpienie do kursu. Ów oświadczenie można nabyć w Wydziale Komunikacji.
  • Uzupełnić krótki i prosty wniosek o wydanie prawa jazdy który również znajdziecie w Wydziale Komunikacji.
  • Mieć przy sobie dowód osobisty lub paszport.

 

Po uzyskaniu PKK zapraszamy bezpośrednio do biura ośrodka lub prosimy o zgłaszanie swojej chęci udziału w kursie telefonicznie albo przez naszą stronę WWW po wypełnioniu prostego formularza.

 

Co to są "kody ograniczające"?

Należy zaznaczyć że kody ograniczające nie dotyczą tylko osób niepełnosprawnych. Mogą dotyczyć osób z wymogiem np. używania okularów, aparatu słuchowego czy też prowadzenia konkretnych pojazdów. Kody podzielone są na poszczególne grupy a pod spodem omówimy najczęściej występowane.

 Kody z grupy 01 określą - wymaganą korektę lub ochronę wzroku.

  • 01.01 – okulary,
  • 01.02 – soczewki kontaktowe,
  • 01.03 – szkła ochronne,
  • 01.04 – szkło matowe,
  • 01.05 – przepaska na oko,
  • 01.06 – okulary lub szkła kontaktowe

Kody z grupy 02 – wymagana korekta słuchu.

  • 02.01 – aparat słuchowy jedno uszny,
  • 02.02 – aparat słuchowy obu uszny,

Kody z grupy 03 – wymagane używanie protez narządu ruchu podczas jazdy.

  • 03.01 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny górnej,
  • 03.02 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny dolnej,

Kody z grupy 05 - dotyczy stanu zdrowia kierowcy.

  • 05.01 – jazda tylko przy świetle dziennym,
  • 05.02 – jazda tylko w obrębie określonego obszaru administracyjnego (np. 05.02.nazwa miasta),
  • 05.03 – jazda bez pasażerów,
  • 05.04 – jazda z prędkością nie większą niż …xx km/h,
  • 05.05 – jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
  • 05.06 – bez prawa ciągnięcia przyczepy,
  • 05.07 – bez prawa jazdy po autostradach,
  • 05.08 – zakaz spożywania alkoholu,

Kody z grupy 10 – wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów.

  • 10.01 – ręczna zmiana biegów,
  • 10.02 – bez pedału sprzęgła,
  • 10.03 – zmiana biegów sterowana elektronicznie,
  • 10.04 – regulowana dźwignia zmiany biegów,
  • 10.05 – bez przekładni dodatkowej,

Kody z grupy 15 – wymagana modyfikacja sprzęgła.

  • 15.01 – regulowany pedał sprzęgła,
  • 15.02 – sprzęgło sterowane ręcznie,
  • 15.03 – sprzęgło automatyczne,
  • 15.04 – składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą,

Kody z grupy 20 – wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym.

  • 20.01 – regulowany pedał hamulca,
  • 20.02 – powiększony pedał hamulca,
  • 20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
  • 20.04 – pedał hamulca pod całą stopę,
  • 20.05 – wychylny pedał hamulca,
  • 20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy,
  • 20.07 – maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
  • 20.08 – maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
  • 20.09 – regulowane sterowanie hamulca postojowego,
  • 20.10 – elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
  • 20.11 – nożny hamulec postojowy,
  • 20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
  • 20.13 – hamulec obsługiwany kolanem,
  • 20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy,

Kody z grupy 25 – wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia.

  • 25.01 – regulowany pedał przyspieszenia,
  • 25.02 – pedał przyspieszenia pod całą stopę,
  • 25.03 – wychylny pedał przyspieszenia,
  • 25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie,
  • 25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem,
  • 25.06 – serwoprzyspieszacz (elektroniczny, pneumatyczny itp.),
  • 25.07 – pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
  • 25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie,
  • 25.09 – składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą,

Kody z grupy 30 – wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia,

  • 30.01 – pedały równoległe,
  • 30.02 – pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
  • 30.03 – przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
  • 30.04 – pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
  • 30.05 – składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
  • 30.06 – wypiętrzona podłoga,
  • 30.07 – przegroda z boku pedału hamowania,
  • 30.08 – przegroda na protezę z boku pedału hamulca,
  • 30.09 – przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
  • 30.10 – podparcie pięty/nogi,
  • 30.11 – elektryczne sterowanie hamowania i przyspieszenia,

Kody z grupy 35 – wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy).

  • 35.01 – urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
  • 35.02 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów (gałek, dźwigni itp.),
  • 35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
  • 35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
  • 35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia,

Kody z grupy 40 – wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym.

  • 40.01 – zwykły układ kierowania ze wspomaganiem,
  • 40.02 – układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
  • 40.03 – układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
  • 40.04 – wydłużona kolumna kierownicy,
  • 40.05 – zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy itp.),
  • 40.06 – wychylne koło kierownicy,
  • 40.07 – pionowe koło kierownicy,
  • 40.08 – poziome koło kierownicy,
  • 40.09 – kierowanie nożne,
  • 40.10 – alternatywny system kierownicy (drążek itp.),
  • 40.11 – gałka na kierownicy,
  • 40.12 – szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
  • 40.13 – ze stawem szynowym,

Kody z grupy 42 – wymagane modyfikacje lusterka (lusterek).

  • 42.01 – zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
  • 42.02 – zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
  • 42.03 – dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
  • 42.04 – panoramiczne wewnętrzne lusterko,
  • 42.05 – lusterko do obserwacji martwych pól,
  • 42.06 – elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka),

Kody grupy 43 – wymagane modyfikacje fotela kierowcy.

  • 43.01 – fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
  • 43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
  • 43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
  • 43.04 – fotel kierowcy z podłokietnikiem,
  • 43.05 – wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
  • 43.06 – regulacja pasa bezpieczeństwa,
  • 43.07 – pas bezpieczeństwa szelkowy,

107 – wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia

Przypisy prawne dotyczące kodów ograniczeń znajdują się w : ROZPORZĄDZENIU MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

 

W razie jakichkolwiek problemów związanych z utworzeniem PKK lub ograniczeniami związanymi z wydanym zaświadczeniem lekarskim zapraszamy do biura lub prosimy o kontakt telefoniczny a z przyjemnością będziemy służyć radą i pomocą.